vrijdag 4 juni 2010

Steun aan Dierenpark Emmen

De discussie rond het Dierenpark Emmen blijft rondzingen. Het dierenpark heeft in verband met tegenvallende bezoekersaantallen steun aan de gemeente gevraagd. Tegenstanders van de verhuizing zien hierin een motivatie om het hele Atalantaproject stop te zetten, voorstanders zien er juist een extra aansporing in om het project te laten slagen en zo de dierentuin meer ontwikkelkansen te geven.
Vooropgesteld, zo'n verzoek om steun is voor een onderneming als de dierentuin natuurlijk zeer onaangenaam. Ook voor de gemeente is het een lastige afweging. Juist als er op andere gebieden bezuinigd moet worden, komt zo'n verzoek er en je kunt elke euro maar eenmaal uitgeven.


Mijn opvatting is dat de dierentuin wel geholpen moet worden en moet verhuizen. De charme van de nieuwe dierentuin ligt het met name in de diverse beleefgebieden. Je kunt het park straks op meerdere wijzen doorkruisen en je kunt er van uitgaan dat men er dan ook graag terugkomt. Voor de toeristische sector in het Noorden is het nu al een grote en onmisbare attractie, straks helemaal.

Maar dat betekent niet dat de gemeente zomaar een paar miljoen als steun geeft. Als er al iets betaald wordt, dan moet dat in mijn ogen gebeuren als lening. Het lijkt mij geen ideaal scenario dat de gemeente zichzelf inkoopt met een paar miljoen en daarmee mede verantwoordelijk wordt voor de bedrijfsvoering of zich in het minste geval ermee gaat bemoeien en eisen stelt.

Ik denk zelf dat je mogelijk andere creatieve ideeën kunt bedenken voor fondverwerving. In mijn beleving zijn al een groot aantal Emmenaren abonnementhouder. Emmenaren voelen zich zeker betrokken bij de dierentuin.

Zou het een idee zijn om op grootschalige wijze een obligatielening uit te schrijven, waarmee iedereen die het park een warm hart toedraagt, de dierentuin kan ondersteunen. Als tegenprestatie kan het park vervolgens aan obligatiehouders 10% korting geven op het abonnement en de lening kan in een groot aantal jaren worden afgelost.

In mijn ogen kun je op zo'n manier het publiek aan je binden, want obligatiehouders zullen sneller een abonnement nemen en zich nog meer verbonden voelen aan het park.

1 opmerking:

  1. Is misschien best een idee om te onderzoeken, die obligaties. Ook zou je bedrijven kunnen benaderen om als (naam)sponsor te fungeren, kan ook weer wat opleveren.

    Overheidssteun zoveel mogelijk vermijden, of het nu om de Zoo of de FC gaat, belastinggeld kun je aan andere dingen uitgeven.

    BeantwoordenVerwijderen

Counter