Het afgelopen jaar is er in Drenthe een forse stap gemaakt in de duidelijkheid rond een abonnement van de bibliotheek. Er zijn op provinciaal niveau afspraken gemaakt, waardoor de tarieven gelden voor de hele provincie. Een bibliotheekabonnement* in Hoogeveen kost nu hetzelfde als in Emmen. En wat in mijn ogen nog belangrijker is: er is duidelijkheid in de keuze tussen de diverse typen abonnementen. In grote lijnen heeft de klant in Drenthe nu keuze tussen een (gratis) jeugdabonnement, een normaal, een 'groot' en een maandabonnement.Zoals bij zoveel zaken is de prijs echter aan diverse invloeden onderhevig. Wij zien het bij de strippenkaart, de tarieven voor gas, water en licht, de WOZ-waarde en ook bij het bibliotheekabonnement. Door de loop der jaren heen wordt dit duurder en duurder. Enerzijds komt dit doordat de aanschafprijs voor de materialen hoger wordt, afdrachten met betrekking tot auteursrecht staat onder druk en natuurlijk stijgen de personeelslasten.
Maar het ophogen van het bibliotheekabonnement met een klein bedrag, zodat gebruikers bijdragen in de verhoogde kosten werkt niet zo simpel. De reden: elke verhoging, hoe klein ook, zorgt dat je ledenaantal terugloopt, als je dit niet combineert met een verhoging in de service. De prijs-kwaliteit verhouding komt anders onder druk te staan. In het verleden zagen wij een duidelijke terugloop in het ledenaantal van de bibliotheek en bleef de prijs van een abonnement maar stijgen. Daarnaast wordt en werd er veel geld geïnvesteerd in ledenwerfacties.
De terugloop in leden zorgt ervoor dat een steeds kleinere groep meer goed gaan bijdragen aan de organisatie. Zo wordt dus trouw lidmaatschap beloond. In mijn ogen moet daar een omslag in plaatsvinden. Gebruikers moeten juist aangemoedigd worden om langer lid te blijven door hen te belonen. Er zijn in de wereld talloze voorbeelden van beloningssystemen die bijdrage aan klantenbinding. Kijk maar naar de klanetnkaarten van Alber Heijn en de bouwmarkten, kortingspassen bij tankstations, korting bij boeken bij ECI, etc.
Ikzelf ben een warm voorstander om een staffel in te bouwen in de abonnementsprijs. Personen die langer lid zijn belonen door een lagere abonnementsprijs te rekenen en daarbij zelfs zover te gaan, dat leden die 50 jaar of meer lid zijn van de bibliotheek slechts een symbolisch bedrag te laten betalen. Voordeel van zo'n systeem is dat iemand wel twee keer zal bedenken het lidmaatschap op te zeggen, want eenmaal opgezegd verlies je alle rechten. Daarbij: een eventuele prijsverhoging zal voor trouwe klanten minder zwaar doorwerken.
Daarnaast moet je via ledenwerfacties wel zorgen voor een nieuwe aanwas van klanten. Dit alles moet er toe leiden dat er weer een aanwas komt in het aantal bibliotheekleden, zodat de bibliotheek steeds sterker komt te staan.
Natuurlijk zitten aan een bovenbeschreven systeem veel haken en ogen, maar ik vind het belangrijk om eens meer te investeren in klantenbinding. Een klant schijn vele malen goedkoper te zijn om te behouden dan om te werven.
*Enkele abonnementen, zoals bijvoorbeeld het 65+ lidmaatschap, worden gefaseerd naar een provinciaal niveau getrokken. Dit kan nog per gemeente verschillen
Geen opmerkingen:
Een reactie posten