maandag 6 september 2010

Wachtgeldregeling politici Emmen

"Met stijgende verbazing heb ik de afgelopen tijd kennisgenomen van berichtgeving en meningen ..." Zo opent de fractievoorzitter van het CDA in Emmen zijn opiniestuk in het Dagblad van het Noorden van 6 september 2010.
Met precies dezelfde bewoordingen kan ik beginnen in een reactie op zijn argumentatie ter verdediging van de gebruikte wachtgeldregeling door enkele lokale politici.

De stelling dat er een wachtgeldregeling bestaat vanwege de financiele risico's die een politicus loopt raakt kant nog wal. Deze stelling doet al jaren opgang in de bedrijfswereld en is juist een van de belangrijkste oorzaken van de antipathie die de gewone werkende burger heeft van het topmanagement van grote bedrijven. Het is trouwens een drogreden: iemand die een baan met enig risisco aanvaard doet dit willens en wetens. In de meeste gevallen is dit al gecompenseerd met een soort gevarentoeslag, verwerkt in het loon. Als er iets tijdens de rit gebeurd, dan is dit jammer.

Overigens moeten hierbij oorzaak en gevolg wel bij elkaar worden gebracht. In de vorige bestuursperiode lag wethouder Kuper zwaar onder vuur vanwege twee 'hoofdpijndossiers', te weten het Rundedal en EMCO. De messen werden door de oppostie al geslepen. Een diplomatieke weg was het verschuiven van beide dossiers naar wethouder Jumelet. Naar nu blijkt, is er een (automatisch) beroep gedaante op de veelbesproken wachtgeldregeling. In concreto betekent dit dat er dus door door de Nederlandse belastingbetaler meer betaald wordt voor hetzelfde werk. Ik neem althans aan dat het extra percentage fte door wethouder Jumelet wel voor rekening van Emmen was. Het is typisch dit afdekken van risico's wat moeilijk moreel te verantwoorden is. Deze 'oprotpremie' wordt in bedrijven vaak toegepast en zijn onderwerp van een brede maatschappelijke discussie.

Verder poneert de fractievoorzitter de stelling dat de betrokken wethouders betrokken mensen zijn die "zelfs met een baan van minder dan 100 procent" zich volledig fulltime inzetten. Wederom een drogreden ter verdediging van de wachtgeldregeling. Wethouders worden aangesteld voor een percentage fte. Als er een wethouder voor 80% werkt wordt dit van deze persoon verwacht. Als deze wethouder besluit fulltime zich in te zetten, dan is dit zijn of haar keus. In het bedrijfsleven valt dit onder overuren en of deze uiteindelijk uitbetaald worden is het beleid van de onderneming. Indien in Emmen de parttime wethouders fulltime moeten werken vanwege de werkdruk, dan mag je vraagtekens zeggen bij het formatieproces.

Concluderend dat het kennelijk een wettelijke mogelijkheid is, dat het salaris van parttime werkende wethouders wordt aangevuld, kan het in mijn ogen niet anders dat deze regeling aangepast wordt. De regels met betrekking tot werk zal ook voor politici moeten gelden. Hier ligt wat mij betreft al een eerste landelijke bezuiniging welke geen wrevel kan opwekken bij de kiezers.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Counter