dinsdag 22 maart 2011

Een beter milieu begint ....

De problemen van de kerncentrales in Japan drukken ons wederom met de neus op de feiten. Kernenergie is en blijft een risicovol product. Maar ook het winnen van de traditionele olie is niet van risico gespeend, zo bleek onlangs in de Mexicaanse Golf. Hoog tijd dat de mensheid zich gaat bezinnen op andere manier van het omgaan met de Moeder Aarde. Want wat is de nalatenschap aan onze kinderen?
In Nederland mis ik vanuit de overheid een stimulerende rol voor het aanwenden van andere vormen van alternatieve energiebronnnen. Vanuit de energiebedrijven mis ik dit ook. Ik heb nog geen aanbod mogen ontvangen van een energieproducent die energie wil opwekken via een aantal zonnepanelen op mijn dak. Ik verhuur graag mijn dak voor dit doel, ik wil zelfs zover gaan om de overstap maken naar de leverancier die dit aanbied en draag zo'n mijn steentje bij aan een schoner milieu en aan een beter klimaat in maatschappelijk ondernemen.
Helaas moet ik constateren dat het voor een burger door een woud aan regelgeving en een toch forse investering moeilijk is om zelf te zorgen dat er panelen op het dak komen te staan. Ik verwacht dit ook niet van dit huidige kabinet en de grotere energiebedrijven. Liever investeren zij in kernenergie (en las ik niet dat er bij deze vorm veel geld gestoken dient te worden in veiligheid) en traditionele centrales. Wat mij betreft staat dit haaks op het gevoerde beleid van goed rentmeesterschap. Met alle macht moet er worden bezuinigd omdat het huidige kabinet de rekening niet bij de toekomstige generaties wil leggen. Maar ik constateer ook dat deze redenering voor wat betreft het energievraagstuk dus niet geldt?

1 opmerking:

  1. Hallo Hank,

    De manier waarop je iets kan doen is de grote maatschappijen de rug toe keren en de overstap te maken naar een meer idieƫle leverancier als Greenchoise.

    Frits

    BeantwoordenVerwijderen

Counter