zaterdag 14 mei 2011

'Land-Art' als reclame voor de Delftlanden

In de commissievergadering Wonen & Ruimte van 31 januari 2011 stond onder meer de bespreking van het document 'Rapportage marketingcampagne Emmen-Delftlanden 2008-2009' op de agenda. Opvallend hierin was dat er voor grote bedragen reclamecapaciteit is ingekocht in het westen met als doel westerlingen te bewegen zich te vestigen in de Delftlanden in Emmen. Men kan zijn vraagtekens zetten bij de effectiviteit van deze marketingscampagne.
Dit jaar bestaat het kunstwerk in Emmerschans 'Broken Circle and Spiral Hill' van de Amerikaanse kunstenaar Robert Smithson veertig jaar. Een internationaal land-art project. Dat is een stroming in de kunst ontstaan in de jaren 60 van de 20ste eeuw waarbij kunstenaars ingrijpende en kunstzinnig bedoelde ingrepen doen in het landschap.

Op het oog hebben beide onderwerpen niets met elkaar gemeen. Maar met enige fantasie gecombineerd kan men deze twee samenvoegen tot een heel interessant gegeven.
De nieuwe wijk Delftlanden in Emmen zit gevangen in een vicieuze cirkel. De verkoop van woningen en kavels stagneert vanwege de economische crisis al enige tijd, waardoor er nog geen zicht is op een wijkcentrum en ondernemers zich nog niet willen vestigen. En juist vanwege deze afwezigheid aan deze faciliteiten in de wijk zullen andere kopers zich weer niet vestigen.
In plaats van geld te investeren in dure reclamecampagnes in het westen, zou Emmen er goed aan doen om juist te investeren in de wijk zelf, waardoor uiteindelijk vanzelf de verkoop weer zal aantrekken. Meer bewoners betekent uiteindelijk de vestiging van een aantal ondernemers en voorzieningen, waardoor de wijk zich weer verder kan ontwikkelen. Een belangrijk neveneffect is dat ook de huidige bewoners direct de vruchten hiervan plukken.

Een concreet idee zou kunnen zijn om het land-art project van de Emmer kunstenaar Dick Lubbersen van Atelier Helderrood, getiteld 'Boter, kaas en eieren' uit te voeren direct naast of in de wijk. Er zou in principe voldoende grond hiervoor al in eigen beheer moeten zijn, zeker nu een verdere fase momenteel niet wordt uitgevoerd. Het zou de beleving van wonen in of dicht bij het groen zeker stimuleren, een kernwaarde die op deze manier verder kan worden uitgewerkt en gebruikt kan worden in volgende marketingscampagnes.

Emmen zou met de uitvoering van dit project een tweede land-art project kunnen herbergen. Wellicht is het een idee om ook op andere plekken kunstenaars uit te nodigen om aansprekende projecten uit te voeren. In plaats van een museum, zoals elke 100.000-plus gemeente zou moeten hebben, ka Emmen een groot openlucht museum worden, waarbij de diverse projecten via slimme fiets-beeldenroutes met elkaar verbonden worden.
Op deze manier wordt Emmen sterker op de kaart gezet als culturele en fietsgemeente. Het zou een prima aanvulling kunnen zijn op de dierentuin en het Wildlife Park en daarmee ook het toerisme een sterke impuls geven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Counter