zondag 16 maart 2014

Voornemen: donatie deel raadsvergoeding aan Voedselbank

Onlangs werd ik op de verkiezingsmarkt aangesproken met de vraag wat mij toch bezielde om mij kandidaat te stellen voor de gemeenteraad van Emmen. Toen ik trachtte uit te leggen, dat ik mijn idealen voor een schonere en socialere wereld met raad en daad in praktijk wilde brengen, werd dat enigszins schamper weggelachen. Nee, ik zou het (zoals de meeste raadsleden) wel voor het geld doen.

Ik verkeer in de gelukkige omstandigheid, dat ik een baan heb, waar ik veel van mezelf in kwijt kan. Mijn vrouw is werkzaam in het onderwijs en heeft eveneens een deeltijdbaan. Ik heb dus de vergoeding die ik eventueel voor het raadswerk krijg niet direct nodig,
Binnen GroenLinks is het zo geregeld, dat raadsleden een deel van het geld afdragen aan de partij. Hiermee kunnen zaken binnen de partij en binnen de fractie bekostigd worden. Bijvoorbeeld voor het inhuren van iemand met kennis van zaken op een bepaald onderwerp of voor een speciale training.
Bij andere partijen is het gangbaar, dat er geld wordt gereserveerd voor een campagnefonds.

Aangezien ik mijzelf kandidaat heb gesteld voor de gemeenteraad vanwege mijn idealen voor een betere wereld heb ik mijzelf voorgenomen, dat als ik wordt gekozen in de raad, ik een deel van mijn vergoeding zal doneren aan de Voedselbank in Emmen. Dit om mijn betrokkenheid bij de onderkant van de samenleving aan te geven. Het is in mijn ogen namelijk onbestaanbaar, dat in een welvarend land als Nederland, dit soort instituten moeten bestaan. Ik wil mij graag inzetten om deze voedselbanken 'overbodig' te maken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Counter