dinsdag 12 april 2011

Twitter en politiek in Emmen

Voor de tweede keer in korte tijd is er ophef ontstaan door twitterende wethouders in Emmen. Was het eerst wethouder Arends die prive en politiek door elkaar heen verweef en daarop werd aangesproken door de fractie van Wakker Emmen. Daar had deze fractie op zich wel een punt, aangezien zij het juist in deze tweets moesten ontgelden
Nu is er ophef ontstaan door een tweet van wethouder Jumelet. De betreffende tweet van deze wethouder gaat juist personen in de bijstand, de portefeuille waarvan hij de wethouder is. Ook deze wethouder verweeft persoonlijke met politiek getinte boodschappen in zijn twittercommunicatie. De fractie van BGE eist inmiddels verontschuldigingen en als deze niet komt, heeft de wethouder een motie van wantrouwen aan zijn broek.
Zoals gezegd: beide wethouders gebruiken twitter voor zowel persoonlijke als politiek getinte tweets. Het is echter wel goed te constateren dat zij een publieke functie hebben. En een tweet is een openbare uitspraak. Ik raad beide heren aan om voor de werkzaamheden van wethouder een eigen publieke tweetaccount te maken. Hiermee ontvlecht je de soorten tweets op een goede manier.
Dit staat echter los van de inhoud van de betreffende tweet van wethouder Jumelet aangaande de uitkeringsgerechtigden. Deze opmerking beschouw ik zowel als prive als publiek als een bijzonder domme misser. Ik ga er direct vanuit dat deze opmerking niet kwetsend bedoeld is, maar voor iedereen geldt, dat men eerst met nadenken voordat men tweets verstuurd.
En deze laatste opmerking geldt wat mij betreft ook voor enkele twitterende raadsleden. Want ook deze personen hebben een publieke verantwoordelijkheid als gekozen volksvertegenwoordiger.

3 opmerkingen:

  1. Hoi Hank,
    Wat ben jij actief bezig.
    Kreeg een mail van Ton Schoo over BGE met daarin jou site en jou reactie over het twitter gedrag van de gemeente ambtenaren.
    Heb eens even wat stukjes gelezen over ons dierenpark, de bieb, twitter enz.

    Leuk om dit eens te lezen.

    Groetjes Wietske

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ophouden met twitteren en gewoon aan het werk gaan, zou ik zeggen. Er ligt nog een aantal zware klussen op het gemeentelijke bordje: Atalanta, bezuinigingen, schuldhulpverlening, het fiasco-Delftlanden .. om er maar enkele te noemen. Al dat getweet en de commotie daarover leiden de aandacht alleen maar af van de zaken waar het echt om gaat. En van het niveau van de berichten en de column op de BGE-site word je ook niet echt vrolijk. Alsof de lokale politiek tot een hangplek voor ontspoorde bestuurders is geworden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind het allemaal zwaar opgeblazen die commotie er om heen. Natuurlijk kan je het niet eens zijn met een tweet en was de tweet van Jumelet niet volgens een van de lessen die ik hem heb geleerd "wees altijd lief". Waar ik me meer aan stoor is al het gebral van partijen als reactie op die 140 tekens. Het moddergooien en geschreeuw in de politiek is waar ik me zoal aan stoor. Dat heeft weinig met Twitter op zich te maken. Ik zie veel liever dat andere raadsleden de discussie aangaan op een dergelijk platform als Twitter.

    Ophouden met Twitter? De gemeente heeft daar niks over te zeggen. Het gaat meer waar je het voor wilt gebruiken. Middelen als Twitter kunnen als een grote hefboom werken voor werkzaamheden van ambtenaren en overheidsinstanties. Hoeveel werk in de bureaucratische molens wel niet dubbel gedaan wordt, omdat men niet op de hoogte is van elkaar is onvoorstelbaar. Ik kom zelf oorspronkelijk uit de creatieve sector waar sociale media als een katalysator werkt voor kennisdeling, organiseren en meer. Als de gemeente daar eens de kansen van in zit, dan kunnen dergelijke kanalen eens ten goede worden benut.
    Echter kan de politiek daar mee in de weg zitten, die focussen zich vooral op imago en minder op inhoud. Dan zie je ook in het twittergedrag terug.

    BeantwoordenVerwijderen

Counter