dinsdag 7 juni 2011

Moet de gemeente FC Emmen steunen?

De Betaald Voetbal Organisatie FC Emmen heeft een verzoek tot uitstel van betaling van renteschulden neergelegd bij de gemeente Emmen. Zoals het er nu naar uit ziet wordt dit verzoek gehonoreerd. En daarmee wordt voor de zoveelste maal een 'professionele' voetbalorganisatie in Nederland met belastinggeld overeind gehouden.
Het wordt toch tijd dat er aan deze vorm van steun aan sportclubs een halt wordt toegeroepen. FC Emmen heeft te voldoen aan haar verplichtingen naar de geldverstrekkers. Het opschorten van rente lijkt slechts een simpele stap (het verschuldigde bedrag wordt na twee jaar alsnog gewoon betaald), het is het echter niet.

Het afgelopen jaar is men binnen de gemeente begonnen met een ombuigingsoperatie (lees: bezuiniging) van ruim 17 miljoen. Enkele sectoren, waaronder ook de amateursport, hebben in dit proces offers moeten brengen. Allemaal in het kader van het optimaal houden van het gemeentelijk huishoudboekje. Voor het komende jaar heeft het college al aangekondigd dat er nogmaals 18 miljoen moet worden bezuinigd. Het opschorten van de schuld van FC Emmen kan in dit licht bezien, geen simpele actie zijn. Er gaat een zeer beladen en, in mijn ogen, zeer ongewenste boodschap vanuit: de voetbalorganisatie kan zich meer permitteren dan andere organisaties in de gemeente. (All pigs are equal, but some pigs are more equal then others / G. Orwell)

Ook de randvoorwaarden waaronder het een en ander zou moeten plaatsvinden vind ik opmerkelijk. De gemeente moet op elke transfer eerst zijn fiat geven. Naast het runnen van een dierentuin blijkt het gemeentelijke apparaat nu ook verstand van voetbal te hebben. Gemeente blijf bij uw leest en schep alleen kaders en randvoorwaarden, maar blijf verre van de normale bedrijfsvoering van zelfstandige organisaties.

Als FC Emmen nu een uitzonderingspositie kan claimen op grond van topsport, dan zou het verzoek te overwegen zijn. Maar zowel op grond van het gemiddelde bezoekersaantal als de positie op de ranglijst kunnen zij dat niet. Beter kan de FC Emmen eens kijken in de keuken van wel effectieve en succesvolle sportorganisaties binnen de gemeente, zoals WKE, Hurry-Up en E&O. Deze verenigingen laten wel zien hoe je mensen kunt bezielen en binden aan de club.

Overigens was er vandaag het nieuws dat Tjaronn Chery getransfeerd is naar ADO Den Haag. Naar verluidt gaat het hier om een transferbedrag van 175.000euro. Ik ga er dan ook vanuit dat het hulpverzoek aan de gemeente met dit nieuws wordt ingetrokken.

3 opmerkingen:

  1. kerel waar haal je dat slappe gelul vandaan man!!??? zucht... ga eerst eens alle feiten bij langs e.d. voordat je dingen gaat roepen!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Omdat dit geen anonieme reactie betreft heb ik de reactie gepubliceerd. Maar graag verzoek ik egbert ook op deze media omgangsvormen in acht te nemen.
    U spreekt van feiten. Graag zou ik horen waar ik deze feiten kan vinden. Het roepen alleen beschouw ik niet als een inhoudelijke reactie op mijn blogpost. Maar wellicht kunt u mijn kijk op FC Emmen en het hulpverzoek aan de gemeente nuanceren?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bijna 3 weken verder en helaas nog geen inhoudelijke reactie ontvangen. Zolang ik deze 'feiten' (zie reactie egbert) niet heb gezien, blijf ik op het standpunt om deze hulpvraag niet te honoreren staan!

    BeantwoordenVerwijderen

Counter