dinsdag 5 juli 2011

Emmen Verkeer(d)

Emmen profileert zich steeds vaker en meer als een walhalla voor de autorijder. De afgelopen jaar zijn er voor tientallen miljoenen gereserveerd voor ondegrondse parkeergarages aan de Hondrugweg. De verbinding met de snelweg naar Duitsland zie je steeds vaker opduiken in de plannenmakerij en er werd al eens gesproken als 'Emmen, de poort naar Europa'.
Natuurlijk is het niet verkeerd om in te zetten op nieuwe ontwikkelingen, maar het lijkt mij toch ook goed om andere zaken serieus te bekijken. En dan heb ik het natuurlijk over de bereikbaarheid van het centrum van Emmen op andere wijze dan de auto!
De nieuwe nota voor openbaar vervoer is nog onderhanden, maar gelet op de mega-investeringen aan parkeerplaatsen en de ontwikkelingen rondom het spoor mag je voor wat betreft het OV-vervoer geen kwalitatieve impuls verwachten. Het nieuwe Station Emmen Zuid is namelijk niet ontsloten per bus.
Voor wat betreft de bereikbaarheid van Emmen per fiets heb ik meerdere malen 'geblogged'. En ik zie daar alleen maar verschraling in. Fietspaden zijn in het centrum soms zeer slecht aangegeven en de doorgaande fietsroute loopt niet door het centrum maar langs de Hondsrugweg. Het huidige beleid is dat fietsers ten tijde van de markt nu ook bekeurd worden. En dat wordt in juli uitgebreid naar de Vlindermarkten.
Ik zou iedereen in Emmen willen oproepen om zich sterk te maken om de doorgaande fietsroute dwars door het centrum te laten lopen. Drenthe is een fietsprovincie bij uitstek en dat moet ook in Emmen worden vormgegeven.
Dit houdt in dat de markt wat mij betreft naar achteren wordt verplaatst om het fietspad vrij te houden. Misschien moet het straks gewoon op het evenementenplein staan. Een groot bijkomend voordeel is dat het entrum ook meegenomen wordt in de strooiroute bij gladheid. De doorgaande fietsroute wordt namelijk standaard hierin opgenomen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Counter